www.fvvszsz.tuti.hu
Fővárosi Villamos Vasutak Szakszervezet
Mégsem lesz holdingrendszer a BKV-nál?
2008. október 16. Hírszerző
A jelek szerint egyelőre lekerül a napirendről a BKV holdinggá alakítása. A főváros ugyanis első körben a rövid és középtávú finanszírozás lehetőségét keresi, s ez elsősorban azon múlik, kap-e több központi támogatást a közlekedési vállalat. A költségvetés tervezetének visszavonásával tovább tart a bizonytalanság, és a Városházán annak sem örülnek, hogy az együttműködő miniszter lemondott. Az átalakítás körülbelül 2-3 évet venne igénybe, így viszont átcsúszhat a következő önkormányzati ciklusba
Mielőbb meg kell állapodnia a fővárosnak a kormánnyal annak érdekében, hogy a BKV menedzsmentje ki tudja dolgozni a közlekedési vállalat rövid- és középtávú finanszírozási programját. A cég szervezeti struktúrájának átalakítására csak ezután kerülhet sor.
Szerdai számában a Népszava azt írta, Kocsis István kedden a főpolgármesteri kabinetben ismertette a vállalat helyzetét. A BKV vezérigazgatója és helyettesei egy nappal korábban Ikvai-Szabó Imre és Hagyó Miklós főpolgármester-helyetteseknek mutatták be finanszírozási elképzeléseiket. A lap információi szerint két üzleti terv is készül, egy optimista és egy realista.
A két főpolgármester-helyettes folyamatosan tárgyal az illetékes tárcák képviselőivel, információink szerint a közelmúltban Demszky Gábor főpolgármester is egyeztetett Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel a BKV finanszírozásáról. Városházi forrásunk szerint Kocsis István pedig "több időt tölt a minisztériumokban, mint a saját irodájában".
Pünkösdi királyság
Bár a költségvetés első tervezetében nem szerepelt a BKV-nak a jelenlegi szint fölötti támogatása, úgy tudjuk, később sikerült kialkudni némi plusz pénzt. (Amint arról a Hírszerző beszámolt, a MÁV és a Volán már az első tervezet szerint is sokkal több pénzből gazdálkodhatott volna 2008-ban, mint idén.) A "megállapodást" követően azonban a kormány az egész költségvetést tokkal-vonóval visszavonta, így ismét bizonytalanná vált a támogatás növelése.
Emlékeztetőül: a kormány jelenleg mintegy 32 milliárd forinttal járul hozzá Budapest közlekedési vállalatának működéséhez, ez az összeg azonban évek óta változatlan, reálértéken tehát folyamatosan csökken.
Tovább nehezíti a helyzetet Szabó Pál közlekedési miniszter lemondása, aki a monorierdői vonatszerencsétlenség miatt távozott tárcája éléről. Információink szerint a főváros és a kormány tárgyalásai során végig Szabó mutatott együttműködést, mint azt az egyik városvezető megfogalmazta: "látszott, hogy egy cégtől jön, tudja, hogy működik egy nagyvállalat".
Úgy tudjuk, inkább a pénzügyi tárca képviselői tűntek hajthatatlannak, ez azonban annyiban nem meglepő, hogy egyrészt náluk van a kasszakulcs, másrészt amikor a BKV finanszírozási problémái a tavaszi sztrájkok során reflektorfénybe kerültek, s a főváros a kormány segítségét kérte, akkor is a pénzügyminiszter - és a miniszterelnök - mondott határozott nemet a BKV központi támogatásának emelésére.
Ráérnek arra még?
A finanszírozás módja határozza meg azt is, mikor és hogyan lehet átalakítani a BKV működését. Ez azt jelenti, hogy nem lehet az új struktúrára ráhúzni egy finanszírozási rendszert, előbb a pénzügyi feltételeket kell tisztázni; így derül ki, működőképes lehet-e egy új modell, adott esetben a holdingrendszer.
Eszerint a BKV 2009-ben még biztosan a jelenlegi felépítésben működik tovább. Az átalakítás tehát legjobb esetben is csak 2010-ben kezdődik meg, s nyilván nem 1-2 hónap alatt megy végbe. Szeptember elsejei kinevezését követően Kocsis István elmondta: a BKV új struktúrájának kialakítása várhatóan 2-3 évet vesz igénybe.
Így azonban további bizonytalanságot szül, hogy az új vezérigazgató által tervezett átalakítás legnagyobb része átnyúlik a következő önkormányzati ciklusba, s egyelőre nem lehet tudni, hogy egy új összetételű közgyűlésben mekkora lesz a támogatottsága Kocsis elképzeléseinek.