Fővárosi Villamos Vasutak Szakszervezet
Holding lehet a BKV-ból - nézze meg, mire készül Kocsis István!
Hírszerző összeállítás 2008-08-28
A BKV új vezérigazgatója holdinggá alakítaná a BKV Zrt.-t, majd az úgynevezett értéktermelő leányvállalatokat - amelyek az alaptevékenységet végzik - részben magánkézbe adná; mindezt Kocsis István vezérigazgatói pályázata tartalmazza, amelyet az új cégvezető csütörtökön juttatott el az MTI-hez.Kocsis Istvánt szerdán választotta meg a Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága öt évre a közlekedési vállalat vezérigazgatójának.
Pályázatában Kocsis István azt írta, hogy a Fővárosi Önkormányzat többségi tulajdonát meg kell őrizni, de lehetőséget kell biztosítani kisebbségi tulajdonszerzésre a fővárosi kerületeknek, illetve a közforgalmi szállításban részt vevő magántulajdonosoknak.
Fontos az állami tulajdon más területeken már jól bevált holdingstruktúrává alakítása, ami felváltaná a jelenlegi erősen centralizált szervezetet - mutatott rá. Ebben a felállásban a holdingközpont feladata az egész holdingszervezet irányítása, a szolgáltatási szerződések teljesítése és a leányvállalatok fölötti, általában többségi tulajdonosi ellenőrzés.
Mik alkotnák a holdingot?
A vezérigazgató tervei szerint a holdingot az alaptevékenységet végző, úgynevezett értékteremtő leányvállalatok alkotnák. Ezek - mint írta - a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt., a BKV HÉV Zrt. és a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt., a BKV Adósságkezelő Zrt. és a BKV holding tulajdonában levő ingatlanalap vagy alapok Elképzelése szerint a leányvállalatok fő tulajdonosa a holdingközpont. Ugyanakkor kisebbségi résztulajdonba bevonhatók más gazdasági szereplők. Fontos szempont, hogy a leányvállalatok működésének zavartalanságáért a kisebbségi tulajdonosok döntően pénzügyi befektetők legyenek. Ezek belépése a finanszírozási problémák megoldásában is segít. A leányvállalatok a működésükhöz szükséges eszközöket apport útján kapják meg.
Együtt a MÁV-val
Kocsis István a BKV HÉV Zrt. jövőbeni működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen képzeli el. Ez biztosíthatja többek között a jegyértékesítés összehangolását, a közös pályahasználatot. Fontos a külső tőke bevonásának lehetősége is - tette hozzá.
A BKV Turisztikai Zrt. létrehozásáról a vezérigazgató azt írta: itt "elképzelhető a BKV Zrt. kisebbségi tulajdonlása is, mert valószínűleg ebbe az ágazatba a többinél könnyebben lehet külső forrásokat bevonni. E leányvállalatba kerülne apportálásra a budavári sikló, a libegő, a fogaskerekű és a kisföldalatti, a városnéző buszok, a dunai hajózás eszközrendszere".
Mint írta, meg fogja vizsgálni, milyen szerepet tölthet be a hajózás a főváros és az agglomerációs települések közlekedésében. Úgy véli, ennek időszerűségét a tulajdonos által tervezett hídfelújítási program is alátámasztja.
De miből fog működni?
Hangsúlyozta, hogy létezik néhány, a működés szempontjából lényeges rövid távú feladat is, melyeket még 2008-ban meg kell oldani. Ezek között említi, hogy elő kell készíteni a 2009. évi tarifaemelésre vonatkozó javaslatot, illetve a hatóságok irányába lépéseket kell tenni az állami, valamint önkormányzati támogatások valorizációjáért. A jövő évi üzleti terv csak ezek véglegesítése után készíthető el - tette hozzá. Mindezeken túl fontos - írta -, hogy a finanszírozó bankokkal tárgyalásokat kezdjenek a meglévő hitelek fenntartásáról, bővíthetőségéről.
"Elemezni kell, majd előkészíteni egy lehetséges nagyobb összegű szindikált hitel felvételét, mely kiválthatná a jelenlegi hiteleket. Meg kell továbbá nézni a kötvénykibocsátás lehetőségét" - olvasható Kocsis István pályázatában.(Forrás: MTI)
A lap értesülése szerint a jelentős hitelt idén, vagy legkésőbb a jövő év első felében venné fel a cég.
A pénzintézetek azonban vonakodnak újabb hitelt nyújtani a fővárosi cégnek, amely már jelenleg is 82 milliárd forintos adósságállományt görget maga előtt. Az évi 15-20 milliárd forint veszteséget termelő BKV a hatalmas adósságállomány és a rendezetlen finanszírozási viszonyok miatt rossz adósnak számít, ezért felmerült, hogy a cég helyett az újabb hitelt "névlegesen" a fővárosi önkormányzat vegye fel, vagy legalább vállaljon garanciát a visszafizetésre.
Ettől a lépéstől azonban a fővárosi döntéshozók azért ódzkodnak, mert az önkormányzat is csak nagyon szigorú költségvetéssel tudja megőrizni a város pénzügyi stabilitását.
A főváros adósságállománya jelenleg 170 milliárd forint, ennek a törlesztése pedig az idén 24 milliárd forintot visz el az önkormányzat költségvetéséből.
www.fvvszsz.tuti.hu